Rants

Nov 15, 2005 | 2 minutes read

Tags: ByrĂĄkrati, Indien, Kaos, New Delhi, Pahar Ganj

Categories : Indien, Resor

Den forsta dagen bestod mest av resande. Flyget var som vilket svenskt flyg som helst, bortsett fran att det var farre svenskar och gratis sprit. 🙂 Jag spenderade tiden med att sova, ata och lyssna pa musik.

Nar vi landade kl. 0.30 var det 20 grader ute. Stod i ko till passkontrollen ca: en timme bara for att fa ga tillbaka och fylla i ett j-a formular! Sen fick jag koa en gang till…

Efter passkontrollen vaxlade jag pengar och sen gick jag ut och letade efter mitt namn pa en skylt bland 1 miljard andra skyltar. Lyckades hitta den relativt smidigt och da var klockan 2.30 ungefar. Fick skjuts till hotellet av han med skylten. Tror att det enda som funkade som det ska pa bilen var tutan!

Trafiken ar kaos!! Folk gar och cyklar pa motorvagen, man kan mota lastbilar som vant och bussar stannar och slapper av folk som sen korsar filerna. Men det verkar funka pa nat satt.

Akte genom fina omraden med breda gator och gronskande trad och buskar forst, sen kom vi in i Pahar Ganj med smala grander, hus som ser ut att kunna rasa nar som helst och kor i massor! Dom verkar dock veta att bilar ar farliga och haller sig vid sidan av vagen 🙂

Hotellrummet ar helt okej, slitet men rent och utan en massa kryp. Toalett och dusch finns pa rummet, man maste dock komma ihag att satta pa varmvattnet en stund innan man ska duscha. Pa taket ligger en dygnet-runtoppen restaurang med fran hela varlden. Dom som jobbar har ar jobbiga, iaf en som fiskar efter dricks hela tiden. Fem minuter efter att han visat mig till rummet knackade han pa med ett lakan och fragade om jag ville ha toapapper. Han skulle ha 35rs for pappret. Jag hade bara en 50rs sedel och sjalvklart hade han ingen vaxel…

Efter ett par timmar i Indien har jag bade hunnit fascineras av landet och hata den Indiska byrakratin. Det ar papper som ska fyllas i och man ska visa pass vad man an ska gora.

Kulturkrock? Javisst, inget ar som hemma men det hade jag inte raknat med heller. Det ar dock ingen KULTURCHOCK!